• Review: De 12 van Oldenheim.

Lees dit artikel
  • Review: Alias Grace (Netflix)

Lees dit artikel
  • Review: Nieuwe Buren seizoen 2.

De Nederlandse serie Nieuwe Buren is sinds kort weer te zien, tenminste voor de gebruikers van Videoland. Het tweede seizoen is namelijk vorige week vrijdag in zijn totaliteit verschenen en deze heb ik al helemaal bekeken.

In het kort waar Nieuwe Buren over gaat:
    De serie is een adaptie van het gelijknamige boek van Saskia Noort en het eerste seizoen kon je eind 2014 op RTL 4 volgen. In dat eerste seizoen zag je hoe Peter (Daan Schuurmans) en Eva (Bracha van Doesburgh) in Zonnewijk te Almere kwamen wonen en daar al snel bevriend raakten met hun buren (Thijs Römer en Katja Schuurman). Al snel werden de buren hechter en werden ze meer dan vrienden. Dat klinkt leuk en gezellig maar de spanningen liepen al snel op. Zonder al te veel te vertellen, voor de mensen die seizoen 1 nog willen bekijken, het liep niet voor iedereen goed af.

In seizoen twee zien we de meeste acteurs van het eerste deel weer terug. Ze hebben het alleen echter niet allemaal meer zo goed. Daarnaast zijn er ook weer nieuwe buren. Steef (Thijs Römer) ontsnapt uit de gevangenis en zint op wraak en wil zijn zoontje bij hem hebben. Peter heeft TBS en Eva ligt in een coma, waar ze later van uit ontwaakt en weer terugkeert naar het oude huis in Zonnewijk. Daar heeft ze nieuwe buren; Steffi (Karina Smulders) en Lex (Fedja van Huet) die er met hun zoontje en baby wonen. Ook bij deze nieuwe buren speelt er meer dan er in eerste instantie lijkt te spelen.

We zien hoe Eva bevriend raakt met het stel en haar obsessie om kinderen van haar zelf te hebben en rol speelt naar een spannende ontknoping, waar ook de andere buurvrouw Lily (Anneke Blok, die we ook in het eerste seizoen zagen) een aandeel in heeft. Deze buurvrouw geeft bij les aan het zoontje van Steef en de door hem voor het blok gezette Carl (Leopold Witte) moet haar voor zich zien te winnen zodat hij Sem bij Steef kan brengen.

Sterke cast en acteerwerk.
    De cast is in dit seizoen sterker dan in het eerste seizoen. Vooral de toevoeging van Fedja van Huet en Leopold Witte dragen daar een steentje aan bij. Van Huet weet goed de balans te vinden in zijn rol als agressieveling die nu een braaf leventje lijdt. Met name de chemie tussen hem en Van Doesburch viel mij heel erg op en dat terwijl de beste man getrouwd is met tegenspeelster Karina Smulders. Daarmee weet hij goed te portretteren dat zijn karakter een slecht huwelijk heeft. Witte is een acteur die al in Gooische Vrouwen liet zien wat hij kon en dat ook hier weer doet.

Smulders doet het ook goed en is een fijne toevoeging, al miste ik af en toe een klein beetje pit, daar waar haar karakter daar juist om vraagt. Schuurmans vind ik net als het vorige seizoen een beetje mat maar dat ligt denk ik aan het karakter dat hij speelt. Römer speelt zijn rol van opgefokte, op de vlucht geslagen man die zijn zoon terug wil zien, prima.

Ik moet ook echt een pluim geven aan van Doesburgh die de rol van Eva keer op keer, wat meer lagen weet te geven. Daar waar ze is het eerste seizoen nog niet zeker van haar zaak was, wordt het vrij snel duidelijk dat ze het niet allemaal meer op een rijtje heeft en heel bewust aan het saboteren is. Dit zorgt ervoor dat we meerdere kanten zien van het karakter en dat weet van Doesburgh erg goed te brengen.

Een actrice die stiekem toch een beetje de show steelt, ondanks haar bijrol is Anneke Blok.
    Dat deed ze in het eerste seizoen al een beetje maar nu nog meer. Ze is weduwe, gaat op date met iemand die in de gevangenis zit en begint zelf ook een beetje roekeloos te worden. Haar karakter ontwikkeling is bijzonder te noemen. Ze is wat onvoorspelbaar, kan soms onzeker overkomen en ineens juist heel duidelijk zijn in wat ze wil. Blok, is wat mij betreft dat beetje hart en kwetsbaarheid die de serie nodig heeft.

Seizoen 3?
    De serie eindigt met een cliffhanger, dus hopelijk komt er wel een vervolg. Iets waar de makers trouwens ook rekening mee lijken te hebben gehouden.
    Voor de mensen die geen Videoland hebben is er ook goed nieuws, RTL 4 zendt de serie vanaf Januari ook uit.

Ik verheug me in ieder geval op een volgend seizoen, want dit tweede seizoen oversteeg mijn verwachtingen toch best wel. De verhaallijnen waren leuk, interessant. Je zit soms echt in tweestrijd met je gevoelens over karakters en hoewel het einde een beetje voorspelbaar was, was de opbouw er naar toe goed uitgewerkt. Ik vond het camera werk dit seizoen ook beter overigens.

Ik ben wel benieuwd welke acteurs we de volgende keer gaan zien als nieuwe buren maar zover is het nog niet.

De eerste twee seizoenen kun je streamen op Videoland. Heb jij gekeken of ga je kijken?

*Hoofdfoto: RTL/Videoland